Kommenteeri

Vahepalad

Milleks mulle veel vahepalad, võib mõelda inimene kes soovib kaalust alla võtta?

Paljud meist väldivad teadlikult vahepalade söömist, kuna kardavad kaalus juurde võtta. Kuid vahepalad on tervislikud kui kogused on mõistlikud, siis seda ohtu kindlasti ei ole, pigem vastupidi, sest vahepalad aitavad tasakaalustatud toitumise korral kaalu säilitada.

Vahepalade söömine, eriti kui need sisaldavad nii valku kui ka süsivesikuid, hoiab veresuhkru taseme ühtlasena, et ei tekiks liigseid isusid, tujude ega energia kõikumisi. Ka hoiavad vahepalad ära hormoonide kõikumise, kõht püsib kauem täis, mis omakorda aitab vältida toiduga liialdamist põhisöögikordadel, Samuti annavad regulaarsed toidukorrad meile pidevalt energiat, et päeva jooksul ei teki selle puudust.

Vajalik on süüa kolm põhitoidukorda – hommikusöök, lõunasöök ja õhtusöök. Nende vahele võiksid kuuluda väikesed vahepalad, mida mahub päeva sisse vastavalt vajadusele kaks kuni kolm. Toidukordade ja vahepalade söömise vahele võiks alati jääda 2,5-3 tundi. Kui pole harjumust võtta vahepalasid, võib algul olla raske 5-6 korda päevas süüa. Kõige lihtsam on oma söögikordade arvu suurendada järk-järgult ning panna endale telefoni või märkmikusse meeldetuletused, hiljem hakkab keha ise märku andma. Söömisega seotud muudatus vajab veidi ka harjumist. Vajalik on eelnevalt  läbi mõelda ning hästi planeerida ka kõik vahepalad, mida süüakse väljaspool kodu, sest vahepala kaasa võtmine võib esialgu kergesti meelest minna.

Mida siis võtta vahepaladeks?

Puuviljad koos marjade, pähklite ja seemnetega.

Parimaks suupisteks on värsked väikese suhkrusisaldusega puuviljad (õun, pirn, kiivi jne) või marjad koos pähklite ja seemnetega, mida on mugav käekotti või taskusse pista, võtta kaasa nii tööle kui kooli. Pähklid ja seemned on vahepalas kindlasti vajalikud kuna tasakaalustavad meie veresuhkrut.

Smuuti

Ka tasakaalustatud smuuti on hea vahepala. Peale marjade, puu- ja kindlasti ka köögiviljade võiks sinna panna kindlasti pähkleid ja seemneid, mis muudavad joogi tummisemaks ning täidavad paremini kõhtu. Ära ei tasu unustada ka meie endi supermarju nagu astelpaju, mustikat, mustsõstart, vaarikat.

Isevalmistatud toormahl

Hea ja väga tervislik vahepala on ka isevalmistatud toormahl. mille koostisesse kuuluvad enamasti erinevad köögiviljad nagu lehtkapsas, spinat, värske kurk, porgand, peet, õunad ja marjad. Lisaks võib katsetada põnevamaid maitseid kui lisada mahlale veel sellerit, greipi jm.

Puuviljasalat

Heaks vahepalaks on ka tükeldatud puuviljad ja marjad koos purustatud pähklite-seemnete või maitsestamata jogurtiga.

Tükeldatud toored köögiviljad

Väga tervislikud on tükeldatud köögiviljad nagu porgand, kurk, tomat, paprika jm. maitsestamata jogurtist tehtud tipi kastmega. Ka sobivad vahepalaks grillitud krõmpsuvad köögiviljad kas hummuse või mõne muu kaunviljamäärdega.

 Täisteraleib

Väga hästi sobib vahepalaks ka täisteravõileib, singiviilu, kala, mõne taimse määrdega või kodujuustu, köögiviljade ning rohke salatiga.

Toorsalat sobiva valgulisandiga

Heaks vahepalaks on ka toorsalat koos aedviljade, kala, linnuliha, ubade, kikerhernestega jne, kerge õli või jogurti kastmega.

 Vähemagus jogurt, kohupiim ja kama

 Hästi sobib vahepalaks ka ise kokku segatud maitsestamata jogurt, kohupiim ja marjad, või  tervislik kama.

 Energiapallid kuivatatud puuviljadest, pähklite ja seemnetega.

Heaks vahepalaks on isetehtud  energiapallid või batoonid kuhu võid lisada veel kaerahelbeid, kakaod, kookoshelbeid, marjapulbrit jm.

Väga oluline on ka vahepalade kvaliteet. Vahepaladeks pole sobivad rafineeritud ja suure suhkrusisaldusega tooted nagu kohukesed, magusad kohupiimakreemid, saiakesed, küpsised, krõpsud jne. Ka ei sobi vahepaladeks hästi kõrge suhkrusisaldusega kuivatatud puuviljad ja poemahlad ning palju reklaamitud proteiinirikkad valgubatoonid, kuna nendes on sageli väga suures koguses suhkrut ja erinevaid lisaaineid.   

Ingrid Koppel             

     

Lisa kommentaar

Email again: