Kommenteeri

Milline on tervislik hommikusöök ?

Kuna tänapäeval väga palju segadust tekitavat infot, siis paljud meist kujutavad ette, et tervislikult söömine on väga kallis, keeruline, aegavõttev ja tüütu. Proovime oma tulevaste artiklite sarjas natukegi kummutada seda müüti.
Paljud meist teavad küll teoorias, et hommikusöök on olulisim toidukord päevas, kuid ometi on väga palju neid, kes aja- või isupuudusel siiski kodust igapäevaselt söömata väljuvad. Hommikusöök on äärmiselt vajalik söögikord mis annab hea stardi kogu päevale. See peab sisaldama nii süsivesikuid kui valke.

Miks siis on hommikusöök nii vajalik?

 Energiat on meil hommikul vaja seetõttu, et öö jooksul on organism ära kasutanud suurema osa talletunud süsivesikute varudest. Pärast ärkamist saadav energia, mida saame toiduga, stabiliseerib veresuhkrutaseme meie veres, lihastes ja maksas. Kui jätame aga hommikusöögi vahele, siis peab maks hakkama kasutama oma glükoosivarusid, mille tagajärjel langeb tuntavalt meie keha efektiivsus. Näiteks lastel, kes ei söö enne kooli, võivad tekkida keskendumishäired, mille tagajärjel on neil väga raske pühenduda õppimisele.

Ka paljud erinevad uuringud on tõestanud, et just korraliku hommikueine sööjad näksivad päeva jooksul vähem ja suudavad seega paremini oma kaalu kontrolli all hoida.

Mida siis hommikul süüa?

Ideaalis võiks hommikul tarbida rohkem aeglaselt imenduvaid, n-ö häid süsivesikuid, mis annavad energiat järk-järgult.

Smuuti 

Smuuti
Kui vähegi aega, siis üheks ideaalsemaks hommikusöögiks on toitainete rikas smuuti. Kombineerimisvõimalusi on sadu, kui mitte tuhandeid. Toitvus on hommikusmuuti juures peamine. See tähendab, et peale marjade, puu- ja kindlasti ka köögiviljade võiks sinna panna kindlasti pähkleid ja seemneid, ka spetsiaalseid, segusid mis muudavad joogi tummisemaks ning täidavad paremini kõhtu. Loomulikult sobivad säärasesse tervisekokteili ka kaera-, mitmevilja- ja muud helbed. Tummisust ja magusust saab hästi lisada veel banaaniga. Ka koorevõid meenutava sisuga avokaadot võiks hommikukokteilis katsetada kuna sobib iseäranis hästi just päeva alguseks. Ära ei tasu unustada ka meie endi supermarju nagu astelpaju, mustikat, mustsõstart, vaarikat jne. Kuna Eesti riiklikud toitumissoovitused soovitavad kõigil süüa viis peotäit puu- ja köögivilju päevas, siis juba üks säärane smuuti võib sellest sisaldada suure osa. Rammusasse hommikujooki võib segada taimepiima asemel ka jogurtit, keefiri vm. Kes pole taimetoitlane, võiks lehma piima asemel smuutisse segada ka taimseid piimasid, olgu kaera-, mandli-, pähkli- või ka huvitavamaid maitsenüansse andvat kookospiima.

Hommikupuder

Väga heaks valikuks hommikul on ka kiudainete- ja vitamiinirikas puder, mida võib keeta erinevatest, soovitavalt täisterahelvestest nii piima kui ka veega. Eriti hea, kui segad pudru sekka ka (külmutatud) marju, värskeid puuvilju (näiteks õuna või banaani) ja kuivatatud puuvilju (näiteks ploome, rosinaid või aprikoose). Maitsestamiseks sobivad lisaks ka mesi ja kaneel. Loomulikult ei pea puder olema alati magus. Lisada võib pudrule veel ka natuke võid või gheed, jahvatatud seemnesegu, mis koosneb seesami-, päevalille, kõrvitsa- ja linaseemnetest.

Müsli

Kui puder ei maitse, võiks süüa ka erinevaid müslisid, mis on kiudainerikkad ja täidavad samuti hästi kõhtu. Maitsvat ja tervislikku müslit soovitan kodus ise teha, sest siis on suhkrute ja rasvade kogus toidus kontrolli all. Selleks rösti kaerahelbed kergelt või, pruuni suhkruga või vähese meega. Lisandiks sobivad ideaalselt erinevad kuivatatud marjad, röstitud pähklid ja seemned. Müsli juurde võib võtta lisandiks kas maitsestamata jogurtit, piima või mõnd taimset piima.
Hommikusöögihelbeid ma poest osta ei soovita, sest nende koostis on reeglina väga kõrge suhkrusisaldusega ja kasulikke kiudained neis praktiliselt pole. Kes siiski on helvestega harjunud ja soovib tervislikumat alternatiivi, võiks vaadata ökopoodidesse, kus leidub tatra-, maisi- ja kinoahelbeid.

Võileib

Väga heaks hommikusöögiks on samuti võileib, mis võiks olla ideaalis vähese suhkrusisaldusega täistera leib, mis on võimalikult väikese energiasisaldusega, kuid kiudainerikas. Katteks võib kasutada toorjuustu või võid, peale õhuke kerge singiviil, juust, lisaks rohkesti lehtsalatit, tomatit, kurki, maitserohelist. Tervisliku võileiva peale saab valmistada taimseid pasteete, selleks sobivad hästi avokaado ja oliivid. Ka kala on hea valik. Soovitame lihatooteid mis on tehtud päris lihast, eelistada võimalikult naturaalseid tooteid.

Pannkoogid

Tihti, eriti nädalavahetusel, eelistavad paljud pered traditsiooniliselt hommikuti pannkooke süüa. Ka pannkoogid saab teha tervislikuks, kui valge nisujahu asemel kasutada täisteranisu-, speltajahu või proovida hoopis tatra-, riisi- ja kaerajahu. Erinevaid jahusid võib omavahel julgelt kombineerida ning siduvuse parandamiseks lisada banaani ja mune. Moosidest soovitan kasutada toormoosi või selliseid , kuhu ei ole lisatud glükoosi-fruktoosi siirupit ehk maisisiirupit.

Munatoidud

Muna

Hästi sobivad hommikusöögiks ka erinevad munatoidud. Mõnus omlett koos singi, ubade, ja köögiviljadega või keedetud munad on head alternatiivid tavapärasele võileivale. Munast saab teha ka munavõiet.

Piimatooted

Piimatoodete riiulid on poodides ühed suurimad. Kahjuks on valmis piimatooted väga suhkru- ja lisaainete rikkad, mistõttu esmaseks valikuks neid kindlasti ei soovitaks. Hommikusöögiks võib endale ka valmistada toidu kodujuustust, maitsestamata jogurtist või kohupiimast, kuhu vastavalt maitsele saab lisada marju, puuvilju või muud. Näiteks valmib kodujuustust erinevate köögiviljade ja maitsetaimede abil suurepärane salat, kuhu võib lisada ka kala või seeni. 

Kuna organism vajab siiski enda käivitamiseks mingit lisaenergiat, siis need, kellel hommikuti suurt isu pole, võiks võtta teadlikult kas või midagi väga väikest, näiteks puuvilja või klaasi naturaalset mahla.

Lisa kommentaar

Email again: