Hoolitse oma maksa eest


Maks-meie keha tähtsaim puhastusorgan.

„Hoolitse oma maksa eest, siis hoolitseb elu sinu eest.“

Agata Christie Hercul Poirot suu läbi

Maks on meie kehas kõige tähtsam puhastusorgan, maksarakkude põhiliseks ülesandeks on kõrvaldada organismi sattunud või seal tekkinud mürgised ained. Maksal on organismis täita üle 500 erineva biokeemilise funktsiooni ning ta mõjutab peaaegu igat füsioloogilist protsessi. Maks osaleb vereloome  ja antikehade tootmises, samuti on suhkru, vitamiinide ja mineraalainete suurim ladu.

 Vanad hiinlased nimetasid maksa lausa „armeekindraliks“, sest just tema kaitseb keha sissetunginud vaenlaste eest. 

Kui inimene sööb ja joob puhast, lisaaineteta ja liigselt töötlemata toitu, tema menüüs sisalduvad maksa tööks vajalikud mineraalid, vitamiinid ja ensüümid, kui maks ja erituselundid on terved, siis saab keha enda puhastamisega väga hästi hakkama ja pole vaja mingeid „detoksidieete“ läbi viia.

Aga kui ilmnevad sellised sümptomid nagu peavalud, turses ja vesised silmad, tumedad silmaalused, põletikud, tugev higistamine, akne, üleliigne röga, seletamatud valud lihastes ja liigestes, loid ainevahetus, üle- või alakaal, mõru maitse suus, katune keel, iiveldus, tihe urineerimine – siis suure tõenäosusega ei saa keha enda puhastamisega enam hakkama ja vajab abi.

Mis koormab meie maksa?

Maksa töökoormust suurendavad ülesöömine, halb seedimine, soole läbilaskvuse tõttu vereringesse sattunud toksiinid ja allergeenid. Täiesti tavaline toit, mis ei seedu soolestikus korralikult, võib muutuda kehale toksiiniks. Maksa koormavad ka suitsetamine, alkoholi-, kohvi-, praetud- ja rafineeritud toitude liigne tarbimine. Kõikvõimalikud kunstväetised, säilitusained, toidulisandid, antibiootikumid, ravimid, olmekemikaalid ja heitgaasid võivad juba väikestes kogustes tekitada tundlikes maksarakkudes muutusi ja tema töövõimet halvendada.

Kuidas meie maks töötab?

Meie maksa töös on eristatud kaks faasi – esimene faas, mille käigus toimub toidu ja joogiga organismi sisenenud toksiinide ja  mittetäielikult seeditud toiduosakeste ettevalmistamine teiseks faasiks  ja teine faas – mille lõpptulemusena saadetakse organismile kahjulikud toksiinid uriini ja soolestiku kaudu välja.

Esimese ja teise faasi reaktsioonide läbiviimiseks vajab keha palju erinevaid mineraale, vitamiine, antioksüdante ja aminohappeid. Aga kui organism toiduga neid aineid piisavalt ei saa, siis maksa teine faas ei saa toimida korralikult ja toksiinid jäävad kehast väljutamata.

Puhastumisprotsessi esimeses faasis toodetud vaheproduktid võivad olla esialgsetest toksiinidest veelgi kahjulikumad – seega on väga oluline, et maksal jätkuks töötamiseks vajalikke aineid ka teise faasi jaoks.

Kui maksas tekkinud ainevahetushäired jätta tähelepanuta, siis võivad maksarakkudesse hakata kuhjuma rasvained ja vohama sidekude. Selle tulemusel halvenevad seedeprotsessid ja inimene tunneb peale sööki ennast halvasti.

Missuguseid aineid maks vajab, et kehast toksiinid välja viia?

Maksaensüümid vajavad korralikuks toimimiseks erinevaid „tööriistu“: vitamiine B2, B3, B6 ja B12, foolhapet, glutatiooni, aminohappeid, flavonoide, fosfolipiide, antioksüdante C, A, ja E-vitamiini, seleeni, magneesiumi, molübdeeni, väävlit, aminohappeid metioniini, tsüsteiini ja tauriini.

Mida süüa, et maksal oleks kõik vajalikud toitained olemas?

Maksale vajalikke antioksüdante, mineraale ja vitamiine sisaldavad  kõik puu- ja köögiviljad: porgand, tomat, paprika, rohelised lehtviljad, vesikress,  punapeet, erinevad kapsad, punane sibul, küüslauk, artišokk, fenkol, kodumaised marjad ja puuviljad, võilillelehed, sinepilehed, Rooma salat, brokkoli.  Maksa tööd toetavad ka maitseained ingver, petersell, basiilik, rosmariin, porrulauk, aedtill, kurkum ja Cayenne pipar. Maksale sobivad just  mõrumaitselised maitsetaimed nagu must pipar, karri ja  küüslauk, sest nemad soodustavad sapinõristust ja elavdavad seedimist.

Kes tahab oma maksa eest hoolitseda, võiks lihale eelistada kala, loomsete rasvade asemel kasutada toiduvalmistamisel külmpressitud õlisid (oliivi-, linaseemne-ja rapsiõli),  lisaks sööma iga päev erinevaid seemneid ja pähkleid.

Et kindlustada maksale B-grupi vitamiinide saadavus, peaks sööma täisteratooteid, kinoad, tatart ja pruuni riisi. Süüa tuleks sagedamini ja korraga vähem. Kõige rikkalikum söögikord võiks olla lõuna-, mitte õhtusöök.

Joo kraanivett ja vahel ka mineraalvett.

Oluline on juua ka piisavalt puhast vett (6-12 klaasitäit päevas),  et keha saaks maksa poolt eritatud toksiinid neerude kaudu kehast väljutada. Magustatud maitseveed selleks ei sobi.

Missugused toidulisandid toetavad maksa detoksiprotsesse?

Kui toitumisest ei piisa, siis saab maksatööd toetada ka toidulisanditega, selleks soovitatakse tarbida kvaliteetseid multivitamiini- ja mineraalidelisandeid koos antioksüdantidega ning vähemalt 1 g C-vitamiini päevas (200 gr viis korda päevas). Samuti on apteekides saadaval maksa toetavaid preparaate.

Millistest toitudest loobuda, et maks saaks töötada korralikult?

Kuna suhkrust ja rafineeritud jahust valmistatud saiakesed, koogikesed, kommid jne. ei sisalda vitamiine ega mineraalaineid, mis toetaks maksa tööd, siis  oleks targem sellistest toitudest üldse loobuda. Kes soovib maksale puhkust anda, võiks tihedamini teha taimetoidupäevi.

Kas maks on võimeline taastuma ja paremini funktsioneerima?

Kuna maksarakkudel on kõrge enesenoorendusvõime, siis elustiili ja toitumise tervislikumaks muutmisel on täiesti võimalik, et maks hakkab paremini tööle ja keha puhastusprotsessid paranevad. Selle tulemuseks on parem tervis.

Kasutatud kirjandus: Annely Soots:“ Organismi puhastumine e. detoksifikatioon“